Könyvbemutató beszélgetés Kárpáti Péterrel és alkotótársaival

Könyvbemutató beszélgetés Kárpáti Péterrel és alkotótársaival

Nemrég jelent meg a Színház az orrod hegyén című kötet, amelyben Kárpáti Péter és alkotótársai improvizációs technikával készült darabjai olvashatók. A könyvben a Titkos Társulat és a Tünet együttes, a k2 színház, az SzFE Zsótér-Börcsök színészosztály, a Kerekasztal és a FAQ Társulat tagjaival együtt készített darabok olvashatók.

Ebből az alkalomból 2019. január 19-én 17 órától könyvbemutató beszélgetésre hívunk minden érdeklődőt az Írók Boltjába.

A beszélgetés résztvevői: Kárpáti Péter drámaíró, rendező, Fekete Ádám dramaturg, színész, író, Georgita Máté Dezső színész, író, rendező, Stork Natasa színész, Varga Zsófia dramaturg, író, Viktor Balázs színész, valamint Sándor L. István színházi szakíró.

A beszélgetés középpontjában a közösségi alkotásként született darabokat közreadó kötet, a Színház az orrod hegyén áll. De szó esik a nemrégiben megjelent Menni vagy maradni című kötetről is, amelyben két Kárpáti Péter-darab olvasható.

Kárpáti Péter a kortárs magyar drámairodalom egyik legeredetibb és legsokoldalúbb alakja. Tíz éve kilépett a drámaíró hagyományos szerepéből, és azóta alapvetően színészi improvizációkra építve készít produkciókat. Ezen munkáinak egy része elválaszthatatlan az élő előadástól, más részükből azonban darabok is születtek.

„A kötetben szereplő összes színdarab közösségi alkotás. A szerző hozta az ötletet, a témát, a figurák és viszonyok körvonalait, a kezdő szituációt, azonban az elhangzó mondatok és a konkrét történetfordulatok már nem az ő agyában születtek, azokat a színészek adták hozzá – nem íróasztalnál, hanem a játék lendületében, utcán, ágyban, híd alatt, buszon vagy futás közben, és a véletlenül arra járók álmukban se gondolták, hogy ami ott folyik, az nem valóság, csak játék, improvizáció. Nem csoda, hogy a gyanútlan járókelők nem kezdtek gyanakodni, hiszen amit láttak, rendkívül hasonlított a valódi valósághoz: a stílusában és ritmusában szinte kimódoltan, rafináltan hipernaturalista volt. Tehát az improvizációval készülő daraboknál az íróé csak a kezdet és a vég – a közepén a színészek uralkodnak” – írja Kárpáti Péter a Színház az orrod hegyén előszavában.

„Fölmerülhet a kérdés, hogy ha az itt olvasható, improvizációkból születő darabok ennyire mélyen kötődnek egy-egy előadáshoz, akkor minek azokat kötetben mutogatni, minek úgy tenni, mintha ezek a szövegek az előadásoktól elválasztva, önállóan is létezhetnének?
Azért, mert léteznek.
Mert ugyanolyan színdarabok, mintha más, hagyományosabb technológiával születtek volna. Az ilyen darabok létrehozása pont ugyanannyi alkotói bátorságot és fantáziát igényel. Más a technológia, de a lényeget tekintve nincs nagy különbség, sőt sokszor éreztem úgy, hogy nehezebb a dolgom, mintha a semmiből gyúrnám a dialógusokat.
A kötet utolsó darabjának nem én vagyok a gazdája. Nagy öröm és büszkeség, hogy meghívhattam a kötetbe tanítványaimat is, akik nagyjából az én módszeremre alapozva, de teljesen szabadon, a saját képükre és hasonlatosságukra alkották meg a maguk remek darabját.”

A kötetben a következő darabok olvashatók:

Az álom féltestvére (Titkos Társulat és a Tünet Együttes)

Dongó (k2 színház)

1089 (a SzFE Zsótér–Börcsök osztály)

Kéksziget (Kerekasztal Színházi Nevelési Társulat)

Hungari (chatek, blogok beszélgetések törmelékeiből írt szöveg, a HOPPart társulattal készített előadás)

H LH TL NS G (FAQ Társulat)